Yoga voor jou...

Yoga-stijlen

YinYoga
In tegenstelling tot de dynamische vormen van Yoga, richt YinYoga zich niet op het versterken van de spieren maar juist op het ontspannen hiervan. Door de spieren te ontspannen, bereik je het bindweefsel, gelegen in de diepere lagen van je lichaam. Bindweefstel versterkt en verlengt zich langzamer dan spieren, vandaar dat de houdingen in YinYoga langer worden vastgehouden, wel 3 tot 5 minuten. YinYoga geeft diepe ontspanning, stimuleert je meridianen en organen en maakt ruimte in je lichaam. Dat voel je. De energie gaat weer stromen.
YinYoga is niet geschikt het eerste halfjaar na je bevalling.

Zwangerschapsyoga/Pilates 
Ben je nog maar net zwanger of al wat verder? Elk moment is een goed moment, om te starten met Zwangerschapsyoga/Pilates. De les wordt aangepast aan jouw behoeften en mogelijkheden. Er is veel aandacht voor houding, adem en ontspanning. We combineren de oefeningen en houdingen uit yoga en Pilates. 

PowerYoga 
PowerYoga is een dynamische en vloeiende yoga. De adem verbindt het lichaam met het diepste deel van de geest - de ziel. Met de ontwikkeling van een lange, diepe ademhaling, de geest kalm en geconcentreerd, stroomt elke beweging zachtjes en precies van asana naar asana tot aan de voltooiing van de serie. Wanneer de flow van adem en beweging moeiteloos in harmonie is, overstijgt Power Yoga het bewustzijn en gaat over in de lichtheid van een bewegende meditatie en ervaar je jouw personal flow.

HathaYoga
Hatha yoga is de basis van alle yogastijlen die ontwikkeld zijn. Via rustige flow van oefeningen richt het zich op het verenigen van de tegengestelde energieën van het leven: zon en maan, lichaam en geest, mannelijk en vrouwelijk.  Hatha yoga versterkt het lichaam, vitaliseert de organen, helpt je spanningen los te laten en balans te vinden in het leven. Soms wat rustiger, soms wat meer dynamiek. Ook met yoga werk je wel degelijk aan spierversteviging en een betere houding. Tegelijkertijd wordt het rustig in je hoofd. Wij combineren de Hatha Yoga graag met Critical Alignment Yoga.

Critical Alignment Yoga
Stress is een functioneel onderdeel van het leven. Er dreigt gevaar, je lichaam maakt adrenaline aan en daardoor krijg je de energie om te vechten of te vluchten.
Ervaar je echter vaak stress, dan kan het zijn dat de spanning niet meer goed wordt afgevoerd en zich opslaat in het lichaam als spierspanning. Spieren, gewrichten en de wervelkolom worden stijf. In combinatie met het eenzijdig belasten van het lichaam kan de wervelkolom zelfs gaan vervormen en dit kan uiteindelijk leiden tot rug-, nek- en rsi-klachten.

Tijdens een yogales zoek je de stijve plekken in het lichaam op. Je geeft druk en rek op spieren en vervolgens leer je om met behulp van je ademhaling de spanning los te laten. Zodra de spanning minder wordt, kan er weer beweging ontstaan in het skelet. Tegelijkertijd werk je aan kracht om een nieuwe, open lichaamshouding te ondersteunen. Dat is Critical Alignment Yoga: het lichaam zó uitlijnen dat spanning weg kan vallen en beweging weer ontstaat vanuit ontspanning en lichtheid.

Restorative Yoga
We leven in een snelle maatschappij. Soms even een time-out nemen is goed, zodat je met nieuwe energie weer verder kunt.
Restorative Yoga werkt op diepere niveaus. Het brengt je lichaam en geest weer in balans.Met behulp van yoga-props, zoals kussens, bolsters, blokken, e.d. kunnen we langere tijd in een ontspannen houding blijven. Restorative yoga  is goed voor je bloeddruk, laat vermoeidheid verdwijnen en verminderd chronische stress.

Net bevallen? Kom dan naar "Back in Shape"
Aan deze cursus van 10 weken kun je meedoen vanaf 6 weken na je bevalling óf 8 weken na een keizersnede. Ook als je bekkenklachten hebt gekregen tijdens je zwangerschap, kun je meedoen. Juist goed om dan te blijven bewegen, maar wel op een verantwoorde manier. Wat levert het je op:
* Meer energie en een goede conditie, meteen al de eerste maanden na je bevalling.
* Mentaal sterker
* Extra kilo's kwijtraken
* Contact met andere pas bevallen, actieve moeders
* Herstel van bekkenbodem- en buikspieren
* Voor ieder niveau
* Ervaringen uitwisselen